Gdzie trzymać motor?

Dodane: 09-12-2016 09:01
Gdzie trzymać motor? pokrowiec na skuter

Różne rodzaje spotkań dla fanów motoryzacji

Coraz częściej organizowane w Polsce i na całym świecie spotkania dla osób zainteresowanych motoryzacją przyjmują naprawdę różne oblicza. Wiele z nich to zloty posiadaczy konkretnego modelu lub marki auta czy motocyklu lub też innego pojazdu. Trzeba przyznać, że takie spotkania potrafią zrobić wrażenie nawet na najmniej zainteresowanej motoryzacją osobie. Innym rodzajem wydarzeń motoryzacyjnych są organizowane wycieczki czy też pielgrzymki w określone miejsce, w które udaje się kilkuset właścicieli na przykład motocykli. Wiele wydarzeń motoryzacyjnych zawiera także panele dyskusyjne czy różnego rodzaju wystawy związane z motoryzacją, a nawet szkolenia dla pasjonatów aut czy motocykli.


Jak działa turbosprężarka?

Turbosprężarka popularnie nazywana turbiną to maszyna wirnikowa, która składa się z turbiny i sprężarki. Turbina i sprężarka w tej maszynie osadzone są na jednym wale. Turbosprężarka służy do doładowania silnika spalinowego lub kotła spalinowego. Turbina znajdująca się w turbosprężarce zasilana jest spalinami z silnika spalinowego, sprężarka natomiast zasila silnika sprężonym powietrzem. Do cylindra trafia duża ilość powietrza, co daje większą moc silnika. Obroty sprężarki zależą od ilości gazów dostarczanych do niej. Nowoczesne turbosprężarki mają mniejszy moment bezwładności niż turbosprężarki starszego typu. Zastosowanie turbosprężarki w silniku powoduje wzrost sprawności silnika, wzrost wysilenia, co sprawia, ze silniki mogą być mniejsze i lżejsze, lepszą charakterystykę silnika, lepsze opłukanie cylindra ze spalin, brak wyczuwalnego spadku mocy. Wadą turbosprężarek jest wzrost temperatury czynnika roboczego. Aby uniknąć przegrzania części i schodzić ją stosuje się chłodnice w układzie doładowania.


Podstawy termodynamiczne działania silnika diesla

Obiegiem porównawczym współczesnych silników wysokoprężnych jest obieg Seiligera-Sabathé. Obieg ten składa się z następujących przemian charakterystycznych:

adiabatyczne sprężanie,
izochoryczne podgrzewanie czynnika,
izobaryczne podgrzewanie czynnika,
adiabatyczne rozprężanie,
izochoryczne oziębianie czynnika.

Obieg porównawczy jest obiegiem teoretycznym. Silnik rzeczywisty pracuje wg obiegu, składającego się z nieco innych przemian. Sprężanie i rozprężanie nie są adiabatyczne, ponieważ występuje wymiana cieplna ze ściankami cylindra, głowicą, tłokiem i innymi elementami. Nawet, gdyby występujące procesy były adiabatyczne, nie byłyby odwracalne. Ogrzewanie czynnika nie jest izobaryczne, następuje najpierw wzrost ciśnienia, a potem jego spadek. Najważniejszą różnicą jest to, że obieg porównawczy opisuje układ zamknięty (wykorzystywany jest wciąż ten sam czynnik), a obieg rzeczywisty układ otwarty (następuje wymiana czynnika roboczego).

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_o_zap%C5%82onie_samoczynnym